Aktualizacja z dnia 08.06.2020 roku. W związku z pandemią koronawirusa codziennie pojawiają się nowe regulacje dotyczące transportu w różnych krajach Unii Europejskiej. Aby ułatwić branży TSL zmaganie się z dynamiczną rzeczywistością, postanowiliśmy w jednym wpisie zamieścić informacje odnośnie kluczowych kierunków dla polskich przewoźników. Znajdziecie tu najważniejsze informacje i dokumenty do pobrania. Ten wpis również będzie dynamiczny, ponieważ będziemy w nim dodawać i aktualizować informacje. Najnowsze i najważniejsze treści będą oznaczone kolorem czerwonym.
Spis treści
Francja
Ze względu na stan zagrożenia zdrowia, podróże we Francji są zabronione z wyjątkiem określonych przypadków i tylko pod warunkiem posiadania odpowiednich oświadczeń. Dozwolona jest podróż między domem a miejscem wykonywania działalności zawodowej, gdy są one niezbędne do wykonywania czynności, których nie można zorganizować w formie telepracy lub jest to podróż zawodowa, której nie można odroczyć. Odnosi się to do wykonywania usług transportowych.
Wykonywanie usług transportowych jest dozwolone pod warunkiem posiadania przez kierowcę oświadczenia wydanego przez pracodawcę. Poniżej zamieszczamy oficjalny, edytowalny wzór oświadczenia w języku francuskim wraz z tłumaczeniem. Oświadczenie może być ważne przez cały okres stanu zagrożenia, dlatego nie musi być odnawiane każdego dnia. Okres ważności zaświadczenia wskazuje pracodawca. Dekretem z dnia 11 maja 2020 roku wprowadzono nowy wzór oświadczenia.
Oświadczenie musi być wydrukowane i podpisane. Nie można go przedstawić w formie cyfrowej.
Francuskie Stowarzyszenie Przedsiębiorstw Transportowych i Logistycznych TLF (Union des Entreprises de transport et de logistique de France) opublikowało notę dla swoich członków w celu wdrożenia dekretu ministerialnego nr 2020-275 z 19 marca 2020 r., zmieniającego zasady wykonywania transportu i realizacji odbiorów towarów. W nocie szczegółowo opisano środki ostrożności i higieny (wyposażenia pojazdu) niezbędne do wykonywania transportu na terytorium Francji.
Ponadto, dekret nr 2020-275 z 19 marca 2020 r. zmienił zasady dostarczania i potwierdzania dostawy towaru określone we francuskim prawie przewozowym, w tym sposób i termin zgłaszania reklamacji w przypadku nienależytego wykonania umowy przewozu. Kierowca powinien dostarczyć towar po uprzednim skontaktowaniu się z odbiorcą, unikając bezpośredniego kontaktu. Należy stosować alternatywne sposoby potwierdzenia dostawy towaru. Jednocześnie skrócono okres na zgłoszenie reklamacji po odbiorze towaru. Z treści noty TLF wynika, że:
„Odbiorca lub jego przedstawiciel nie może wymagać podpisania dokumentu na jakimkolwiek nośniku. O ile reklamacja nie zostanie wniesiona w jakikolwiek sposób, w tym drogą elektroniczną, najpóźniej na koniec okresu przewidzianego w umowie lub w przypadku braku postanowień umownych w południe pierwszego dnia roboczego po dostawie towarów, dostawę uznaje się za zgodną z umową. Przepisy te mają porządek publiczny, dlatego nie można odstępować od nich konwencjonalnymi lub umownymi środkami.”
Nie wiadomo, czy ta regulacja przewiduje tylko domniemanie, że towar został dostarczony zgodnie z umową, które można obalić innymi dowodami, czy jest to termin zawity, po upływie którego w ogóle nie można zgłosić reklamacji. Mając powyższe na uwadze zalecamy firmom zlecającym przewozy wprowadzenie odpowiednich zapisów do umów przewozu na wypadek, gdyby zastosowanie do nich miało prawo francuskie (np. kabotaż). Jednocześnie należy niezwłocznie reagować w przypadku wystąpienia szkody i poinformować kontrahentów, by szybko zgłaszali wszelkie nieprawidłowości.
Treść noty TLF dotyczącej zasad wykonywania transportu z tłumaczeniem można pobrać tutaj (wymogi związane ze środkami higieny i środkami ochronnymi pozostają aktualne po zmianie ww. dekretu z dnia 28 kwietnia 2020 roku).
Od 20 kwietnia 2020 roku odstąpiono od uchylenia weekendowych i świątecznych zakazów ruchu ciężarówek, a także wydłużenia czasu pracy kierowców. Znacznie węższe uchylenia zakazów ruchu są stosowane tylko w czasie określonych świąt i długich weekendów, a także dla przewozu bardzo wąskiej grupy towarów, o czym można przeczytać tutaj:
https://www.iru.org/resources/tools-apps/flash-info?country%5B%5D=FR
Niemcy
Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) wraz ze związkiem branżowym (BGL), z uwagi na pandemię koronawirusa, wydało szereg zaleceń, do których każdy land w Niemczech musiał dostosować swoje miejscowe przepisy, przewidujące:
- rozluźnienie regulacji dotyczących zakazu jazdy w niedziele i święta,
- rozluźnienie regulacji dotyczących maksymalnego dopuszczalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu; zwiększenie liczby możliwych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku; wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego czasu pracy,
- obniżenie opłaty za Maut,
- rozluźnienie regulacji dotyczących ograniczeń kabotażowych.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem zamieszczonym przez BAG, do 30 września 2020 roku miały być zawieszone kontrole i nakładanie kar finansowych za naruszenia obowiązku posiadania zezwolenia na transport określonych towarów oraz przepisów regulujących kabotaż, dla niektórych przewozów. Jednak na podstawie porozumienia BMWI i związków branżowych Niemcy w dniu 26 marca 2020 roku wycofały się z rozluźnienia w zakresie kabotażu i obowiązują dotychczasowe ograniczenia kabotażowe.
Rozluźnienie regulacji dotyczących czasu prowadzenia pojazdu przez kierowców obowiązuje tylko do 31 maja 2020 roku w zakresie przewozu towarów takich jak: produkty żywnościowe, leki, środki ochrony medycznej, paliwa. Dokładną informację na temat zmian w czasie prowadzenia pojazdu w Niemczech, a także w pozostałych krajach Unii Europejskiej można znaleźć tutaj:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/temporary-relaxation-drivers-covid-art14-1.pdf
Natomiast wykaz towarów, przy przewozie których zostały zniesione zakazy ruchu w niedziele i święta w większości landów w Niemczech oraz daty, do kiedy obowiązują rozluźnienia można znaleźć tutaj (obowiązuje od dnia 26 maja 2020 roku):
https://www.bag.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/Sonstige/Ausnahmen_Corona.pdf?__blob=publicationFile
Włochy
Podróż na terenie Włoch jest dozwolona wyłącznie ze względu na wymagania związane z wykonywaniem pracy lub z powodów zdrowotnych czy szczególnie istotnych spraw życia codziennego, takich, jak zakupy żywności. Od 3 czerwca 2020 roku nie ma obowiązku dokumentowania podstawy przemieszczania się przez kierowcę za pomocą oświadczenia. Jednak z ostrożności radzimy jeszcze, aby kierowca posiadał przy sobie oświadczenie, które zamieszczamy w formie edytowalnej poniżej wraz ze wzorem wypełnienia (ostatni oficjalny formularz z dnia 18 maja 2020 roku).
Od 18 maja 2020 roku zniesiono obowiązek zgłaszania przez kierowców wykonujących przewozy drogowe wjazdu na terytorium Włoch do odpowiedniej jednostki służby zdrowia, właściwej ze względu na miejsce przekroczenia granicy przez kierowcę.
Od 18 maja 2020 roku zniesiono także ograniczenie pobytu we Włoszech dla kierowców wykonujących przewozy drogowe, zgodnie z którym pobyt we Włoszech był dozwolony przy załadunku lub rozładunku we Włoszech przez maksymalny okres 72 godzin z możliwością przedłużenia w uzasadnionych przypadkach o kolejne 48 godzin, a przy tranzycie przez okres 24 godzin z możliwością przedłużenia o kolejne 12 godzin.
Informacje na temat zmian w przepisach włoskich można znaleźć tutaj:
https://www.esteri.it/mae/en/ministero/normativaonline/normativa-altre-amministrazioni.html
Czechy
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Czeskiej opublikowało w dniu 1 maja 2020 roku informację zawierającą wymogi związane z przemieszczaniem się na jej terytorium. Dla kierowców podróżujących w związku z wykonywaniem czynności zawodowych zostały przewidziane odstępstwa od ogólnych zasad. Szczegółowe informacje w języku angielskim można znaleźć tutaj:
https://www.mvcr.cz/docDetail.aspx?docid=22241909&doctype=ART
W skrócie przewoźników obowiązują następujące zasady:
W ostatnim myślniku powyższego wykazu zasad dla transportu jest mowa o obowiązku posiadania przez kierowcę oświadczenia podpisanego przez pracodawcę. Poniżej zamieszczamy oficjalny wzór oświadczenia, który jest sporządzony w języku czeskim i angielskim. W oświadczeniu nie wskazuje się daty jego ważności.
Holandia
Transport towarowy i inny profesjonalny transport jest uważany w Holandii za „niezbędny ruch”. Porady dotyczące podróży zamieszczone na stronie internetowej administrowanej przez holenderskie przedstawicielstwa nie mają zatem zastosowania do sektora transportu towarowego. Holandia nie wprowadziła dodatkowych wymogów dla przewoźników i ich kierowców w związku z pandemią.
Wielka Brytania
Od 8 czerwca 2020 roku rząd Wielkiej Brytanii wprowadził 14-dniowy okres kwarantanny dla wszystkich osób przybywających do kraju. Zwolnieni z obowiązku odbycia kwarantanny są kierowcy pojazdów ciężarowych, którzy złożyli oświadczenie o przyczynach swojej podróży i posiadają przy sobie potwierdzenie złożenia tego oświadczenia (w formie papierowej lub na urządzeniu przenośnym). Oświadczanie składa się drogą elektroniczną pod adresem internetowym: visas-immigration.service.gov.uk/public-health-passenger-locator-form. Należy je przesłać przed wjazdem kierowcy na teren Wielkiej Brytanii, nie wcześniej niż na 48 godzin przed planowanym wjazdem. W imieniu kierowcy oświadczenie może złożyć inna osoba, np. pracodawca. Instrukcję zgłoszenia wjazdu kierowcy na terytorium Wielkiej Brytanii zamieszczamy poniżej.